Glossary entry

English term or phrase:

fallout

Italian translation:

pioggia radioattiva

Jan 28, 2009 13:31
15 yrs ago
2 viewers *
English term

fallout

GBK English to Italian Tech/Engineering Nuclear Eng/Sci
Definition from European Nuclear Society:
Radioactive material which falls back to the earth after the release into the atmosphere (e.g. by nuclear weapon tests, accidents). The fallout occurs in two forms: the close fallout consists of heavy particles which fall to the ground within some days near the place of release and in an area which, depending on the weather conditions, may reach up to several hundred kilometres in the wind direction. The world-wide fallout consists of lighter particles reaching higher atmospheric layers and distributed over a wide part of the earth because of atmospheric currents.
Example sentences:
Fallout creates large areas of contamination and the ionizing radiation coming off the fallout, which can damage tissues and penetrate through thin walls and glass (US Department of Health & Human Services)
The chemical properties of the different elements in the fallout will control the rate at which they are deposited on the ground. The less volatile elements will deposit first. (Wikipedia)
Weather conditions can affect fallout immensely. Particularly rainfall can "rain out" fallout to create very intense localized concentrations. (University of Michigan)
Change log

Jan 28, 2009 13:29: changed "Kudoz queue" from "In queue" to "Public"

Jan 28, 2009 13:31: Enrique Cavalitto changed "Stage" from "Preparation" to "Submission"

Jan 31, 2009 13:54: changed "Stage" from "Submission" to "Selection"

Jun 17, 2009 21:54: changed "Stage" from "Selection" to "Completion"

Proposed translations

+2
25 mins
Selected

pioggia radioattiva

Definition from Ministero della Salute:
Particelle minute di detriti radioattivi che cadono lentamente dall’atmosfera dopo un’esplosione nucleare.
Example sentences:
Qual è la stima della Commissione sulla dose totale collettiva per (a) la popolazione dell'Unione europea e (b) le altre popolazioni europee, riconducibile alla pioggia radioattiva dell'incidente nucleare di Chernobyl del 1986? (European Parliament)
L'assunzione di tavolette e di sale iodato può proteggere soltanto dalle conseguenze dello iodio radioattivo, ma sfortunatamente da nessuno di quelli determinati da pioggia radioattiva nucleare. (Unicef)
Peer comment(s):

agree Gian
3 days 2 hrs
agree Giovanni Giglio
140 days
Something went wrong...
4 KudoZ points awarded for this answer.
+1
61 days

ricaduta radioattiva

Definition from wikipedia:
Il fallout di una esplosione nucleare, detto anche ricaduta radioattiva, è il materiale coinvolto nell'esplosione, reso radioattivo e lanciato in aria fino al limite della troposfera, 12 Km di quota, che ricade sotto forma di cenere e pulviscolo.
Example sentences:
Il fallout di una esplosione nucleare, detto anche ricaduta radioattiva, è il materiale coinvolto nell'esplosione, reso radioattivo e lanciato in aria fino al limite della troposfera, 12 Km di quota, che ricade sotto forma di cenere e pulviscolo. La ricaduta del materiale nella zona dell'esplosione (fallout primario) inizia entro pochi minuti con i detriti e le polveri più pesanti; il materiale più fine scagliato in aria viene trasportato dal vento e inizia a ricadere da una a due ore dopo (fallout secondario). La coda del fallout secondario può allungarsi per decine di chilometri per le esplosioni più potenti; in genere il materiale radioattivo continua a cadere per un tempo che va da sei a trenta ore. La forma e la lunghezza della coda del fallout secondario dipende molto dall'andamento dei venti negli strati superiori dell'atmosfera. Se i venti cambiano direzione con la quota, la coda può assumere una forma curva. I primi materiali a ricadere sono anche i più radioattivi: la pericolosità del materiale in ricaduta è massima all'inizio del fallout e si attenua col tempo man mano che decadono gli isotopi radioattivi con emivita più breve. Dopo circa 48 ore il livello di radioattività dei materiali raggiunge un valore stabile e smette di diminuire. Gli eventuali sopravvissuti devono quindi abbandonare la zona sottovento all'esplosione il più rapidamente possibile, o altrimenti cercare subito un rifugio, possibilmente sotterraneo, in cui trascorrere almeno i successivi due giorni. (http://it.wikipedia.org)
Peer comment(s):

agree SYLVY75
71 days
Something went wrong...
Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search